Thursday 11 September 2014

Cheese Cake Oreo Mufin

Assalamualaikum, kali ni saya nak share resipi cheese cake oreo mufin. Sedap tapi agak costly sebab kite guna based cheese semata. Mungkin next baking, boleh try tambah tepung sikit n blh tambah kuantiti cheese tu...




Langkah awal:

1. Sebelum membakar,panaskan oven terlebih dahulu lebih kurang 10 minit. Ini untuk memastikan cheese cake muffin tadi tak hangit dibahagian atas dan bawah
2. Isi separuh adunan dalam bekas muffin, kerana apabila ia masak ia akan naik mengembang.

Resipi ini untuk penyediaan 10-11 biji muffin. Next time saya try adjust tambahkan tepung untuk dapatkan kuantiti mufin yg lebih banyak yer.. :)


Crumb (Kerak bawah)

Saya ada cuba 3 jenis crumb. Tapi yang paling best crumb yang ketiga.
1- Crumb oreo. Letak oreo didalam bekas muffin
2-Oreo hancur mixed with butter. Cairkan butter dulu, baru gaul dengan oreo hancur. Jangan terlalu banyak butter, nanti crumb jadi keras lepas masak.
3- Oreo + Coklat hershey (jenis cair)

Bahan Adunan Cheese

1. 230 g cream cheese, saya guna tatura (suhu bulik)
2. 60-70g gula halus - bergantung kepada kemanisan
3. 1/2 sudu teh vanilla extract
4. 1 biji telur, dipukul lembut
5. 60 g sour cream, lemon extract or yogurt original pun boleh...Saya guna lemon extract.
6. Garam

Penyediaan Adunan Cheese

1. Pukul cream cheese dengan menggunakan mixer pada kelajuan sederhana. Secara beransur-ansur tambahkan gula dan kacau sehingga sebati. Kemudian, tambahkan vanilla extract.
2. Masukan telur, sour cream dan garam.
3. kemudian, masukkan biskut yang telah dipecahkan separa hancur ke dalam adunan cheese tadi, gaul perlahan. Isikan adunan cheese kedalam muffin- half level.
4. Taburkan oreo hancur diatas cheese dalam mufin tadi,
5. Bakar didalam oven selama 36 minit pada suhu 145 deg cel. Suhu dan masa bergantung kepada oven anda. Yang penting, pastikan oven dipanaskan dulu sebelum dibakar. Cheese cake mufin masak apabila permukaan atas kekuningan dan boleh dicucuk dgn lidi untuk memastikan ia masak. Sekiranya tiada cheese yang melekat pada lidi, bermakna cheese cake kita da masak..heee
6. Biarkan cheese cake muffin sejuk didalam oven. Selepas lebih kurang 15 minit, boleh masukkan kedalam peti ais dan boleh nyum-nyum! :) :)

**Untuk mendapat potongan cheese yang cantik, gunakan pisau yg dipanaskan terlebih dahulu. Insyallh kek dpt dipotong cantik dan kemas.




Selamat mencuba! :)

No comments:

Post a Comment