Thursday 24 July 2014

Biskut Dahlia Lembut Rangup

Assalamuaikum dan bakal selamat hari raya semua..hehe Tinggal lagi beberapa hari jer nak raye kan.. Smalam turn saya buat kuih, saya memilih buat kuih dahlia sebb sedap, lembut jer dimakan and become one of my favourite cookies during raya celebration. Semalam first time buat tanpa guide mak dan adik. Alhamdullilah menjadi. resipi ni sgt senang sebb just guna tepung jagung dan tanpa telur. So simple as that! So, korang, boleh try tuk raye ni, masih sempat lagi ni! :D

Nila kuih dahlia sayerrr! :)



Resipi ni saya refer dr fb. Terima kasih sgt kat akk yng share resepi ni, siap gambar lagi. Memng sangat senang nak ikut. Ini linknyee Kalau korang ikut steps saya or dari link ni, insyallah menjadi.. :D

Ok, ini resipi nyer:

Bahan-bahan: 
Sila pastikan semua bahan berada  pada suhu bilik
250 g butter cup
50 g gula halus
110 g susu pekat manis - rasa nice2 jer...tak terlalu manis :)
1 sudu teh esen vanilla
400g tepung jagung **
30 g tepung kastard **
** Bahan perlu diayak terlebih dahulu


Langkah penyediaan:
1. Masukkan butter dan gula halus ke dalam mixer. Pukul sebati   (adunan hampir jadi warna putih)
2. Masukkan susu dan esen vanilla. Pukul sebati menggunakan mixer. Sebentar sahaja.
3. Kemudian masukkan tepung jagung dan tepung kastard ke dalam adunan tadi dan gaul lembut mengunakan senduk kayu. Setelah nampak rata, gaul guna tangan dan membentuk doh. Doh ni sangat lembut tau dan berwarna kekuningan.
4. Sekiranya mahu dahlia berwarna-warni seperti dahlia saya, boleh bahagikan dan warnakan doh kepada dua warna yang berbeza. Satu doh saya letak warna merah.  Tapi kalu nak warna kuning normal, boleh terus guna doh yang dibuat tadi.  Doh hendaklah sentiasa ditutup dengan kain basah, untuk mengelakkan doh keras. Sekiranya keras, susah untuk bentuk kan ia dalam acuan.


5. Selepas itu, boleh la tekan doh kedalam acuan bunga untuk membuat bunga dahlia. Demo buat bunga dahlia saya refer kat sini , pada part akhir video tu.
6. Setelah itu, bakar dalam oven pada suhu 160 deg celcius selama 17 minit. Saya cube set oven suhu 170 deg celcius, namun biskut saya tukar jadi warna kegelapan. So, saya rasa suhu 160 deg celcius adalah suhu yg sesuai.
7. Siap! Da boleh makan... :)


Biskut dahlia sebelum dibakar:


Biskut dahlia selepas dibakar:




No comments:

Post a Comment